On tässä tullut töiden oheessa mietittyä miten ihmeessä ratkaisisin tuon haukkumisongelman, nimittäin itsestään se ei parane eikä nykyinen taktiikka toimi enää.

Aluksihan Aksu komensi ainoastaan yksinodottaessa, sitten pikkuhiljaa alkoi haukkuminen myös treenien odotteluvaiheessa. No nyt se on sitten siirtynyt myös paikalla oloon.

Olen miettinyt eri vaihtoehtoja, mitä tehdä. Pääsääntöisesti odotan rauhassa, että toinen on hiljaa ja kehun kovasti ja heti perään otan saman harjoituksen mahdollisimman lyhyellä ajalla ja niin helposti, että koira ei edes ehdi ajatella haukkummista. Tämä taktiikka ei vain tunnu toimivan. Vaan ongelma pahenee pikkuhiljaa.

Alussa tein sitä, että komensin sanallisesti kunnolla ja luin lakia poskista pitäen tai otin kuonosta kiinni. Ei vaikutusta kuin siksi kerraksi, jos sitäkään. Toisaalta uskon, että Aksu kestäisi kovempia otteita, selättämistä jne, mutta onko siinä sitten järkeä. Joku siinä sitten sanoikin, että tuo on huono tapa, koska treenit pitäisi olla positiivinen kokemus, muutoin voi tulla takapakkia innokkuudessa.

Neuvoja on saatu sitruunapannasta, kuonokoppaan ja vesipyssyyn, suhtaudun niihin melko skeptisesti, toimiiko ne tosiaan? Tietty jos alkaisi harjoitella niitä kotona, mutta ainakaan treenatessa esim. paikalla oloa en haluaisi sitä käyttää. Sitten on vielä tuo haukkumaan opettaminen, jota olen miettinyt. Siinä on kuulemma se idea, että koira opetetaan ensin haukkumaan käskystä ja sitten opetetaan perään hiljaa käsky.

Niin ja aina pitää muistaa, että haukkumista ei kuulemma saisi tehdä rangaistavaksi teoksi, kun Aksusta on tulossa haukkuva hakukoira. Hakuryhmässä ollaan ainakin sitä mieltä.  

Tiedänhän minä Aksun olevan hieman kova ja välillä melkoisen haastava tapaus. Meillä, kun muistakin asioista joutuu käymään aika kovan tahtojen taiston muutamaan kertaan, mutta aina olen saanut pahat tavat kitkettyä. Johtajuus meillä pitäisi olla kunnossa, vaikka ehkä siinäkin olisi hieman parantamisen varaa. Etenkin nyt, kun minä olin ensin selkävaivainen ja sitten oli tuo neula ongelma. Jollakin tavalla tuo yrittää välillä ylentää itseänsä, mutta olen kyllä ollut jämpti siitä kuka päättää sen, että milloin huomioidaan jne.

Joten hyviä vinkkejä otetaan mielellämme vastaan.