Kotona aamulla miehen kanssa yritimme treenailla namilla ja patukalla lyhyellä matkalla haukkua siten, että Aksu sietäisi minun kulkemisen ympärillä. Vaikeaa se tuntui olevan, mutta ehkä sitä takaraivoon toistojen jälkeen jotain jää...

Illalla treeneissä:
3 maalimiestä, jokainen yksi kerrallaan valmiina. Treenin tarkoituksena oli rohkaista Aksun maalimieskäyttäytymistä. Ruokapalkka kaikilla (selkä kun on hieman ollut kireä).

1. mm. 20 m, etukulma, lähetyksen jälkeen maalimies lähti karkuun ja meni puun taakse. Aksu haukkui todella innokkaasti ja ei ottanut minusta juurikaan häiriötä. Menin viereen, sanoin kiitos ja mm palkkasi.

2. mm. 25 m, kiven takana. Haukkua tahditettiin, mutta minun vierelle tulossa Aksu piti pitkän tauon, mutta alkoi itse haukkua uudestaan, josta 5 haukun jälkeen sanoin kiitos ja mm palkkasi.

3. mm. 50 m, maakuoppa. Nyt joutui Aksu tosiaan käyttämään nenäänsä, mutta hienosti toimi! Mm antoi Aksun haukkua muutaman haukun ja sanoi itse kiitos ja palkkasi ennen kuin minä ehdin paikalle.

Treenit meni vallan mainiosti ja kyllä tuota ilmaisua on nyt mietitty ja puitu. Ilmaisua treenataan nyt kolmella eri tavalla.

1. Minä itse ensinnäkin opetan Aksulle sano-ilmaisun, eli haukun yhteydessä tahditan sano-sanalla ja nyökkäyksellä (Aksu lukee kehonkieltä paremmin) ja lopetan haukun kiitos-sanaan ja annan palkan. Näin saan opetettua Aksulle, että haukutaan niin kauan, kun kiitos sana tulee ja minulle Aksu haukkuu kaikkein mieluiten.

2. Käytetään ystäviä ja perhettä ja tehdään puhtaita ilmaisuharjoituksia. Eli mm nami tai lelu. Minä pidän koiraa kiinni, mm hetsaa koiraa ja juoksee muutaman askeleen, päästän irti ja mm innostaa haukkumaan elein ja sano-sanalla. Minä menen reippaasti paikalle, sanon kiitos, mm palkkaa ja otan Aksun kiinni ja tämä toistetaan 2-3 kertaan. Pikkuhiljaa tavoitteena on, että minä voin kävellä Aksun viereen, yli, kiertää kauas ja poistua paikalta ilman, että haukku häiriintyy. Näin vahvistetaan Aksun itsetuntoa olla maalimiehellä ja se tottuu siihen, että minä voin kulkea missä vain eikä sen tarvitse seurata minun tekemisiä.

3. Normaali treeneissä jatketaan etsinnän suhteen samalla tavalla. Aksun haukkua vahvistetaan tarvittaessa sano-sanalla ja nyökytyksellä. Minä menen reippaasti paikalle, ilman pysähdyksiä maalimiehelle ja mm pitää huolen, että Aksun haukkuun katkoja ei tule. Kun tulen paikalle sanon kiitos tai sovitusti maalimies lopettaa ilmaisun kiitos sanaan. Ideana on, että Aksu oppii luottamaan, että minä tulen aina reippaasti paikalle ilmaisusta huolimatta.

Nyt suurin ongelma on kuulemma se, että minä hidastelen saapuessa, olen epävarma ja koira vaistoaa sen eikä oikein tiedä onko haukku ok, kun sitä on olen muissa oloissa kieltänyt. Pysähtyminen nyt kuulemma vain pahentaa tilannetta. Kun opetan ylläolevan  ilmaisutekniikan Aksulle ja se saa vahvistusta siihen, että purkille saa haukkua minunkin läsnäollessa niin maalimiehen on helppo huolehtia, että ilmaisu toimii. Samoin, kun ilmaisun pituutta vaihtelee, välillä mm palkkaa kiitossanalla ja pääsääntöisesti minä annan luvan palkata Aksun motivaatio kuulemma säilyy paremmin.